Virtual Reality
XL-BYG ønsker at tiltrække og fastholde kunder i målgruppen 18-25 år. Flere virksomheder er begyndt at anvende VR (virtual reality) i salgsprocessen overfor kunder, for at give bedre service. På denne side bliver du præsenteret for den konkrete problemformulering vedrørende VR i XL-BYG og kan se en række eksempler på, hvordan andre virksomheder har anvendt det.
VR hos INVITA køkkener
I denne film kan du se Rene Plauborg, fra Invita køkkener, fortælle om hvordan Invita anvender VR i salgsprocessen, for at forbedre service overfor deres kunder.
VR hos Grundfos
Grundfos er verdens største producent af pumper og har medarbejdere i mange lande. Virksomheden benytter VR til onboarding af nye medarbejdere. Hermed bliver det gjort lettere for medarbejderne at forstå, hvordan pumperne virker i praksis. Samtidig sparer Grundfos tid og penge, og det er mere bæredygtig løsning, da folk ikke skal transportere sig langt for at deltage i præsentationer. Filmen er produceret af SynergyXR.
Grundfos Water Training in VR from SynergyXR on Vimeo.
VR medarbejdertræning
Nogle virksomheder er begyndt at anvende VR til medarbejdertræning. Det kan være en god måde at træne situationer, som kan være vanskelige at træne i praksis. Det kan fx være sikkerhedsprocedurer – hvad gør man i tilfælde af en ulykke? Det kan også være træning i at reparere maskiner eller en gennemgang af hvordan de fungerer. I detailhandlen kan man fx anvende VR til at træne salgsprocessen på forskellige kundetyper. Det kan du se et eksempel på i billederne her, som er en case lavet til undervisning.
Fredag: Den store finale
Så er det blevet tid til den store konkurrence. I skal nu præsentere jeres arbejde for dommere fra det lokale erhvervsliv. Jeres arbejde skal præsenteres så godt som muligt og dommerne vil bedømme jer ud fra nogle faste kriterier.
Kommer du i finalen, så skal du dyste mod elever fra 5 andre skoler, foran et dommerpanel bestående af eksperter inden for digital handel, kunstig intelligens og virtual reality.
Værktøjskassen
For at udarbejde en løsning på problemformuleringen, så får du brug for at lave en række analyser – det man kan kalde “fagets værktøjer”. Du finder vejledninger og links til dem her.
Målgruppeanalyse: Målgruppeanalyse – vejledning
SWOT-analyse: Vejledning til SWOT-analyse
Den digitale kunderejse: https://www.ecomtrainer.dk/kunderejsen
Idégenerering: Idégenerering
Idégenerering med Padlet: Vejledning til Padlet
Vejledning til budgetopgaven: Vejledning til budgetopgaven
Vejledning til at bygge VR-løsninger: Byg en VR-løsning
Vejledning til 360-kamera: Ricoh Teta guide
Guide til at uploade film: Xpandr upload guide
Guide til at afspille film: Xpandr afspilning manual
Guide til at redigere film: Xpandr quick guide
New York opgave (til at øve jer på): New York test case
Hvad er STEM-kompetencer: STEM-kompetencer